poniedziałek, 18 marca 2013

Jak w Turcji zrobić sernik chałwowy?





To mój drugi sernik na jogurcie typu grecki. Wiem, że dopiero się uczę je piec i będą coraz lepsze ale i tak jestem zadowolona z dotychczasowych wyników i to bardzo. Mąż uwielbia chałwę więc tym sernikiem trafiłam w dziesiątkę. Smak chałwy współgra ze smakiem sera a malutkie pistacje (użyłam chałwy z pistacjami) dodatkowo go wzbogacają. Wspaniały sernik na specjalne okazje.





Sernik chałwowy

spód:
100g ciasteczek lub herbatników (u mnie eti burçak)

masa serowa:
1kg jogurtu typu grecki (süzme yoğurdu, ja dodałam jogurt firmy ülker ponieważ nie jest kwaśny)
5 jajek
2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej lub budyniu (u mnie buğday nişastası)
szklanka cukru 
350g chałwy (u mnie z pistacjami)

polewa
100g śmietanki kremówki
150g chałwy


Aby przygotować spód wystarczy rozdrobnić ciastka blenderem i wyłożyć posmarowaną masłem tortownicę. Prawie we wszystkich przepisach należy do ciastek dodać masło ja tego nie robię gdyż jogurt nawilża ciasteczka i nie rozpadają się a dzieki temu że tortownica jest wysmarowana masłem spód nie przywiera więc po co dodatkowy tłuszcz.

Jogurt mieszam z cukrem. Jogurt typu grescki jest bardzo delikatny i ma kremową konsystencje wiec nie miksuję go a delikatnie mieszam trzepaczkę nie chce by się napowietrzył gdyż napowietrzony sernik bardziej opada i widać w nim ślady po pęcherzykach. Dodaję po jednym jajku lekko mieszając. Mąkę, lekko mieszam. Pokruszoną chałwę, wystarczy przemieszac 2-3 razy łyżką. Przelewamy masę do formy. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 170 stopni w kąpieli wodnej czyli do piekarnika wstawiamy również naczynie z wodą, która parując nawilża sernik. Pieczemy przez godzinę. Ja piekłam na najniższym pozionie a na dno piekarnika wstawiłam szklany pojemniczek z wodą, piekłam bez termoobiegu, grzanie góra - dół.
Sernik po upieczeniu zostawiamy na 10 minut w piekarniku nastepnie uchylamy lekko drzwiczki by ostygł. Sernik urósł jednak jak z każdym sernikiem bywa opadł. Nie utworzył zakalca, opadł jedynie do poziomu sprzed pieczenia.czyli nadal był puszysty. Po ostudzeniu robimy polewę. Mieszamy kremówkę z chałwą i podgrzewamy aż zacznie gęstnieć. Lekko studzimy, polewamy sernik i wstawiamy go do lodóki na 24 godziny.






Helvalı cheesecake


100g eti burçak ya da başka buna benzer bisküvi


1kg süzme yoğurdu (ekşi olmasın diye ben ülker kullandım)
350g helva (fıstıklı kullandım)
5 yumurta
1 sb şeker
2 çk nişasta (buğday nişastası kullandım)


150g helva (fıstıklı kullandım)
100g krema


Alt hazırlamak için bisküvi rondodan geçirelim ardından tereyağ ile yağlanmış tepsi yada formun dibine döküp iyice bastıralım.

Süzme yoğurdu şekerle tel çırpıcıyla karıştıralım. Ben cheesecake fazla hava alsın istemediğim için mikser kullanmıyorum. Biraz karıştırdıktan sonra teker teker yumurta kırıp karıştırmaya devam ediyorum. Un ilave edip az daha karıştırıyorum. Helvayı çatalla biraz eziyorum ve cheesecake'ye ekleyip birazcık daha hafifçe karıştırıyorum. Forma döküp önceden 170 dereceye ısıtılmış fırına koyup 1 saat pişiriyorum yalnız fırına su dolu cam kase koymayı unutmayalım. Cheesecake nemli kalması için su dolu kase şart. Bir saat geçtikten sonra ısıyı kapatıyorum kekin biraz daha içinde kalması gerek. 10 dakika sonra fırının kapısı hafifçe aralıyorum ve bu şekilde soğumaya bırakıyorum. 10 dakika sonra fırını biraz daha açıyorum. tamamen soğumuş cheesecake buzdolabına koymadan önce krema ve helvadan yaptığım glazür döküyorum üstüne. Glazür yapmak için krema ile helvayı karıştırıyorum ve ocakta küçük ateşte sürekli karıştırarak pişiriyorum. Katılaşmaya başladığı zaman ocaktan alıp cheesecake'in üzerine döküyorum. Bu şekilde cheesecake 24 saat için buzdolabına yerleştiriyorum.





12 komentarzy:

  1. Dziekuje za pomyslowy przepis ,sernik to nasze ulubione ciasto .Problem ,ze tu brak bialego sera slodkiego-twarogu.Napewno wyprobuje Pani sposob na sernik.

    OdpowiedzUsuń
  2. świetnie wygląda. ; )
    kocham serniki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Calkiem doetetyczny ten sernik jest prawda? No, jakby nie dodawac chalwy i polewy ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. I nie potrzeba bialego sera, ktory tak ciezko znalezc za granica ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Musiał smakować obłędnie... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Emilio, jak długo ciasto powinno się piec?

    OdpowiedzUsuń
  7. Zabieram sie za Twoj sernik wlasnie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Robiłam. Jestem zachwycona tym sernikiem. Pyszny to malo powiedziane!

    OdpowiedzUsuń
  9. Emine jeżeli nie dodam chalwy to proporcje sie zmienia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zmienia sie, jesli lubisz slodki sernik dodaj wiecej cukru to wszystko. Pozdrawiam.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...