wtorek, 4 marca 2014

Chleb pszenno - żytni na zakwasie, kolejny polski chleb.

Uwielbiam piec chleb. Uwielbiam zapach świeżego chleba unoszącym się po całym domu. Kojarzy mi się on z Polską i rodzinnym domem. Przepis na chleb pszenno - żytni na zakwasie wzięłam jak zwykle z jednogo z moich ulubionych blogów: Pracownia wypieków.




Chleb pszenno - żytni na zakwasie

Zaczyn
łyżka zakwasu żytniego 
100g mąki pszennej 
100g wody 

Składniki dokładnie wymieszać i odstawić na 12-16 godzin.

100 g mąki żytniej
400g mąki pszennej
400g wody
2 płaskie łyżeczki soli
płaska łyżeczka suchych drożdży (można zastąpić 15g świeżych które poleca autorka przepisu Liska, nie miałam świeżych więc dodałam suche)
szklanka uprażonych pestek słonecznika

Wszystkie składniki wraz z wcześniej przygotowanym zaczynem, wymieszać mikserem lub ręką do połączenia się. Ciasto włożyć do keksówki wysmarowanej masłem. Odstawić do wyrośnięcia, ciasto ma wypełnić keksówkę. U mnie ciasto rosło ponad 60 minut. Czas wyrastania zależy od tempetarury w pomieszczeniu.
Chleb lekko spryskujemy wodą i pieczemy 10 minut w temperaturze 210 stopni, następnie zmniejszamy temperaturę do 180 stopni i pieczemy jeszcze 40 minut. Chleb studzimy na kratce. Podobno najlepiej się go kroi następnego dnia, ja oczywiście nie wytrzymałam spróbowałam jak tylko wystygł.





Buğday ve çavdar unu ile ekşi maya ekmeği

Polonya ekmeğin bir tarifi daha. Harika bir ekmektir herkese tavsiye ederim. 

Ön mayası
Bir kaşık ekşi maya
100g buğday unu
100g su

Hepsi karıştırıp 12-16 saat bekletiyoruz.

100g çavdar unu
400g buğday unu
400g su
2 tatlı kaşığı tuz
bir su bardağı kavrulmuş ay çekirdekleri
bir tatlı kaşığı kuru maya ya da 15g yaş maya

Malzemeleri hepsi ön maya ile beraber karıştırıp uzun ekmek kalıba koyup 60 dakika dinlendiriyoruz. 210 dereceye ısıtılmış fırında 10 dakika pişirdikten sonra 180 dereceye ısıyı indirip 40 dakika daha pişiriyoruz. Güzelce kızarmış ekmeği tel üzerinde soğutuyoruz.

1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...