poniedziałek, 8 grudnia 2014

Jak przygotować na zimę czarne oliwki?

Moi Drodzy u nas własnie trwa oliwkowy raj. Późna jesień to czas zbiorów oliwek, czas tłoczenia świeżej oliwy z oliwek. Jestem wielką szczęściarą gdyż mogę korzystać z tych cudownych darów natury. Dwa dni temu mąż dostarczył mi dużą torbę pełną świeżych, zerwanych prosto z drzewa oliwek. Jeszcze kilka lat temu zastanawiałabym się co mam z nimi zrobić, dziś jednak dzięki koleżance Izmirzance wiem jak mam się za nie zabrać. To że interesuję się kuchnią, odkrywam ją i prezentuję znajomym czyni mnie w ich oczach pewnego rodzaju ekspertem. Już nieraz koleżanki Turczynki prosiły o radę pytając jak przygotowuję różne potrawy kuchni tureckiej. Tym bardziej czuję się dowartościowana gdyż moja przygoda z kuchnia turecka nie ma długiego stażu.




Przygotowanie oliwek nie jest trudnie, niestety oczekiwanie aż się zasolą trwa około 2 miesięcy.

Do zasolenia oliwek potrzebujemy kilku kilogramów świeżych oliwek. Plaskikowego pojemnika najlepiej 5 litrowego po wodzie. Szklanki soli kamiennej po turecku salamura tuzu. 1/3 szklanki oleju, 1/3 szklanki octu winnego lub jabłkowego. 
Oliwki należy przebrać umyć i ułożyć w butelce do połowy, wsypać pół szklanki soli i dosypać oliwki do prawie pełna. Zostawiamy butelkę na trzy palce pustą by oliwki mogły się przesypywać. Wsypujemy pozostałą sól, wlewamy olej i ocet. Zakręcamy szczelnie butelkę i turlamy ją by sól i płyny dotarły do wszystkich oliwek. Czynność mieszania za pomocą turlania powtarzamy co kilka dni. Butelki nie otwieramy przez około 1,5 miesiąca. gdy zauważymy że oliwki wygladają już jak te które zjadamy na śniadanie możemy butelkę otworzyć i spróbować czy już są gotowe.

Na zdjęciach są świeże oliwki przed włożeniem do butelek.



4 komentarze:

  1. Czy czarne oliwki w Turcji awsze sa takie 'karbowane' , w Polsce same gładziutkie.Czy jest jakaś odmiana czarnych gładkich w Turcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre pytanie, Naturalne oliwki gladkie nie beda bo po zasoleniu sie "pokarbuja" jeszcze bardziej niz te na zdjeciu. W Polsce nie jadam oliwek bo jak dla mnie sa bez smaku i wydaje mi sie ze sa to zielone oliwki (czyli niedojrzale) pofarbowane na czarno. Zielona oliwka sie nie "karbuje" bo jeszcze nie jest dojrzala a czarna jest miesista i bardziej miekka dlatego zmıenıa ksztalt.

      Usuń
  2. Witaj Emilio. Jak widze zbior oliwek w Turcji odbywa sie pozniej niz we Wloszech - czlowiek caly czas sie czegos uczy ;)
    Z gadzam sie z tym co napisalas powyzej - oliwki dostepne w Polsce (a przynajmniej te, ktore ja widzialam w sprzedazy - sa kompletnie bez smaku.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaraz idę zerwać oliwki i zrobię wg. Przepisu jestem ciekawa jakie wyjdą 😋

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...