poniedziałek, 22 lutego 2016

Zupa z soczewicy / Alaca çorbası

Zupa z soczewicy  Alaca çorbası
Zupa z soczewicy  Alaca çorbası
Ale to była długa przerwa. Przychorowało mi się trochę a kiedy już wyzdrowiałam nie mogłam się zmobilizować do gotowania. Jedyne co mi wychodziło w kuchni to zupy. One dały mi siłę i podniosły na nogi, dlatego też postanowiłam w ciągu tego tygodnia dzielić się z Wami moimi przepisami na tureckie zupy. Wszystkie będą tureckie a na dodatek większość z nich będzie regionalna. Jak zwykle bazowałam na moim ulubionym czasopiśmie Lokma. Przyznam się, że choć mieszkam tu od piętnastu lat nie miałam pojęcia, że aż tyle różnych zup Turczynki potrafią ugotować. Same są sobie winne bo gdy zapraszają gości serwują zawsze albo klasyczną zupę z soczewiny albo pomidorówkę. Zimą niektóre odważą się przygotować tarhanę a latem chłodnik i to cały wachlarz ich możliwości. Regionalne zupy albo coś nietypowego być może przygotowują domownikom ale gości wolą przyjmować klasyką.Dzisiejsza zupa pochodzi z południowo - wschodniego regionu Turcji. Nie znałam jej wcale ale wiem że zrobię ją jeszcze wiele razy. Posmakowała mojej rodzinie. Zjedli ze smakiem a córka nawet o dokładkę poprosiła co było dla mnie ogromnym zaskoczeniam.

Koniecznie wypróbujcie przepis. Zupa jest pyszna aromatyczna i bardzo zdrowa. Typowa zimowa zupa w końcu u Was wciąż zimno :) 

Zupa z soczewicy  Alaca çorbası
  • pół szklanki ugotowanej pszenicy
  • pół szklanki ugotowanej ciecierzycy
  • cebula
  • 2 łyżki masła
  • łyżka pasty pomidorowej
  • pół łyżki pasty paprykowej
  • pół szklanki pomarańczowej soczewicy
  • łyżka estragonu (ja nie miałam więc zastąpiłam suszoną miętą)
  • sól
  • pieprz
  • ostra papryka pul biber
Jeśli nie mamy ugotowanej pszenicy i ciecierzycy możemy wcześniej ją ugotować. Najpierw należy namoczyć ją na noc by napęczniała a następnie gotujemy około 30 minut w zwykłym garnku lub około 15 minut w szybkowarze (liczac od szczelnego zamknięcia). 
Cebulę kroimy w drobną kostkę i smażymy na maśle. Gdy się zeszkli dodajemy przeciery, pomidorowy i paprykowy, smażymy aż zaczną pachnieć. dolewamy 6 szklanek wrzątku. Dodajemy umytą pomarańczową soczewicę i estragon, gotujemy około 15 minut pod przykryciem. Dodajajemy pszenicę i ciecierzycę i gotujemy dodatkowe 15 minut. Przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i ostrą papryką. 
Jeśli zupa jest za gęsta dodajemy szklankę lub 2 wrzątku. Zupa powinna być dość gęsta. taki jest urok tureckich zup :)


Zupa z soczewicy  Alaca çorbası
Zupa z soczewicy  Alaca çorbası

1 komentarz:

  1. Mozna zmieniac albo zielona albo pomaranczowa soczewice.obie mi smakuja w tej zupie. Typowa zimowa zupa

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...